איך להימנע מחובות אבודים

איסוף מידע לפני ביצוע העסקה, אודות היכולת הכלכלית האמיתית של הלקוח והתנהלותו העסקית, עשויה למנוע מראש וברוב המקרים, את הצורך להיכנס להליכי גבייה.

במקרים שבכל זאת תזדקקו להליכי גבייה, המידע שתאספו עשוי לשמש כיתרון משמעותי.

לא אחת קורה שמגיע אלי לקוח שבידו חוב שלא נפרע ואני מזהה את החייב ותמהה איך בכלל מכרו לאדם אשר ידוע "כחייב כרוני"… והתשובה לא תאחר לבוא: "הוא עשה עליו רושם טוב, נראה הגון, איך בכלל יכולתי לדעת ???".

אז בהחלט ניתן לדעת ולזהות במרבית המקרים "חייב פוטנציאלי" מבעוד מועד, דבר אשר ימנע עוגמת נפש וחיסרון כיס בעתיד.

אפרט מספר דרכים שימושיות שיסייעו בידכם להימנע מ"תאונה עסקית" שתוביל לחוב אבוד:

אמתו את זהותו של הלקוח באמצעות תעודת זהות, את שמו המלא, מספר הזהות, מצבו המשפחתי, גילו וכתובתו הרשומה.

כאשר הלקוח מציג עצמו כשכיר בקשו לעיין בתלוש השכר ממנו תוכלו לקבל פרטים אודות מקום עבודתו ויכולתו הכלכלית, וותק במקום העבודה, זהות המעביד, נטילת הלוואות מהמעביד, עיקולים על השכר, הפרשות לגמל , קרנות השתלמות וכו'. וותק במקום העבודה יכול להצביע על יציבות ואיתנות כלכלית. אם תאלצו לפעול בהליך של גבייה הרי שמידע על זהותו של המעביד תסייע בהטלת עיקול על משכורתו של החייב.

כאשר הלקוח מציג עצמו כעצמאי, היכנסו לאתר מע"מ ובדקו שהלקוח "עוסק מורשה" פעיל ובאיזה אזור הוא רשום. היכנסו לאתר מס הכנסה וודאו שלאיש יש אישור ניהול ספרים ואישור ניכוי מס במקור.

הקישו את שם הלקוח בגוגל ותגלו את דף הפייסבוק ואתר האינטרנט שלו, פסקי דין וכל אזכור שלו באינטרנט. אלו עשויים לשפוך אור על הלקוח הפוטנציאלי שלפניכם.

הקישו בגוגל את מספר הטלפון הנייד של הלקוח אתם עשויים להיתקל במידע חשוב כמו מודעות למשל ביד 2 על מכירה השכרה וכו'. המידע שעשוי להיחשף בפניכם יכול לשפוך אור על עיסוקים נוספים של הלקוח, אימות או סתירה בין המידע שמסר לכם, מודעות על ציוד או סחורה שהוא מנסה למכור, שירותים שהוא מפרסם וכו'.

השתמשו בשירותי המידע בהתאם ל"חוק שירות נתוני אשראי" שעלות השימוש בו היא שקלים בודדים. החוק מאפשר לציבור הרחב שמבצע עסקאות אשראי או לצורך גבייה לקבל נתונים באמצעות האינטרנט (למשל באמצעות חברת די. אנד בי. או חברת בי.די.איי).

ניתן גם להוציא בקלות באמצעות האינטרנט מידע על שעבודים כאשר הלקוח עוסק מורשה או שכיר – נבדוק באתר רשם המשכונות כאשר הלקוח חברה בע"מ נבדוק באתר רשם החברות.

הקפדה על שימוש בכלים שתוארו לעיל עשויה לחסוך תסכול רב, בזבוז זמן יקר ומשאבים בניסיון להחזיר כסף אבוד תזרים המזומנים העסקי שלכם. בעל עסק שלא יחדיר לארגונו נהלי בקרת אשראי קפדניים סופו שבמקום לעסוק בפיתוח העסק יטבע במרוץ המתיש אחרי חייבים סרבני תשלום.