הליכי הרמת מסך בין חברות במסגרת הליכי הוצל"פ

כבר יצא לנושים רבים למצוא עצמם מנסים לגבות חוב מחברה בע"מ שהינה ריקה מתוכן וחדלת פירעון.

אין ספק שבמצב זה לא אחת חשנו תסכול רב , שהרי כל אדם יכול להקים חברה בע"מ ולאחר שזו כשלה מקים האיש חברה בע"מ אחרת ממשיך להפעילה כאילו דבר לא אירע ותוך כדי כך מתחמק מנושיו.

מצב זה אינו נסבל ואינו מניח את הדעת.

ניתן לנקוט בהליכי גבייה (כשהנסיבות מאפשרות זאת) בהוצל"פ, אשר במסגרת ההליך ניתן יהיה לבצע "הרמת מסך", כלומר נקיטת הליכים נגד הגורם החדש אליו "הוברחה " פעילות החברה הישנה ולחייבו לשלם את סכום החוב בו חב החייב "המקורי".
דרך זו אשר מגובה בהלכה פסוקה מאפשרת לנושים לצאת מ"דרך ללא מוצא" אליה נקלעו בעבר. מה גם שלשכות ההוצל"פ מאפשרות יותר ויותר לנושים להשתמש בהליך זה.

חשוב לציין כי אין אפשרות לנקוט בצעד זה בכל מצב, אולם במקרים ובנסיבות הנתמכים בראיות מתאימות, בהחלט אפשר.

אין כלל שלפיו תמיד אפשר לפעול בהליך להרמת מסך בין שתי יישויות (חברות למשל) באמצעות ההוצאה לפועל ללא הליך מקדים בבית המשפט (דבר הכרוך בהוצאה כספית ואיבוד זמן יקר) ואולי אף לא ניתן להצביע על רשימה סגורה של נסיבות שיאפשרו הליך כזה, אולם אפשר להניח כי במידה ויוכח כי מי שעומד מאחורי שתי היישויות המשפטיות הוא אותו גורם (אם באופן ישיר או באמצעות אחרים ) , מנהל אותה הפעילות "בכובע אחר" ולא ניתן להסביר את ההיגיון הכלכלי והפעילות באמצעות היישות החדשה למעט הניסיון להתחמק מנושים, הרי שלבקשה כאמור יש סיכוי ריאלי להתקבל.

סממנים נוספים שיכולים לתמוך בבקשה מסוג זה יכולים להיות העובדה ששתי היישות פועלות מאותה כתובת , משתמשות באותם אמצעי ייצור (אותם כלי רכב , אותם מכונות , אותם עובדים וכו’ ) , אמצעי ההתקשרות עם העסק לא השתנו – אותם מספרי טלפון , אותו דוא"ל וכו’.